مقالات

فواید و تاثیر شکلات در رشد کودکان

در این مقاله قصد داریم تاثیر شکلات در رشد کودکان و همچنین  خواص و مضرات آن را با هم مورد بررسی قرار دهیم تا دریابیم که آیا به راستی مضرات مصرف شکلات از فواید آن بیشتر بوده یا خیر؟

کاکائو(cacao) درختی با ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر بوده که دارای میوه های زرد رنگی می باشد که درون این میوه ی در بسته دانه های با ارزش کاکائو قرار دارند. خاستگاه کاکائو جنگل های مرطوب و استوایی است. زادگاه کاکائو مکزیک ،آمریکای مرکزی و جنگل های آمازون در آمریکای جنوبی می باشد. کاکائو یک میوه ی کاملا طبیعی بوده و خواص زیادی دارد خاصیت ضد سرطانی اصلی ترین ویژگی آن محسوب میشود. این دانه ی پر خاصیت سرشار از آنتی اکسیدان و تقویت کننده ی قلب می باشد.

تاثیر شکلات در رشد کودکان و سلامت آنها

تحقیقات نشان داده که دانه ی کاکائو دارای خواص بیشماری می باشد. این دانه ها طی عملیات و فرآیند های صورت گرفته بر روی آنها و پس از ترکیب شدن با چند مواد دیگر به شکلات خوش طعم و طبیعی تبدیل می شوند. در دانه ی کاکائو ماده ای به نام پلی فنول وجود دارد که خواص آنتی اکسیدانی داشته  که برای بدن بسیار مفید می باشد به همین خاطر مصرف شکلات برای رشد و نمو کودکان البته در حد اعتدال توصیه می شود. شکلات دارای انواع ویتامین و مواد معدنی فراوان می باشد. از جمله این ویتامین ها میتوان به ویتامین A, B1, B2, B3, C, E اشاره کرد. تمامی ویتامین های ذکر شده در رشد و پرورش جسم و ذهن کودک تاثیر بسزایی دارند و باید روزانه بدن کودک این ویتامین ها را دریافت کند. مواد معدنی نیز در شکلات به وفور یافت می شود که شامل کلسیم، آهن، منیزیم، مس، پتاسیوم، فسفات و منگنز می باشند. میزان کلسیوم و فسفات از باقی مواد معدنی نام برده شده بیشتر می باشد همچنین به تازگی وجود ویتامین D نیز در شکلات تایید شده است.

ویتامین D تاثیر چشمگیری در رشد استخوان های کودک دارد. این باور که شکلات برای کودکان مضر بوده و به سلامت کودک آسیب می رساند و از رشد هر چه بهتر آنها جلوگیری میکند باور درستی نیست بلکه شکلات اگر به اندازه و با مدیریت والدین مورد استفاده ی کودک قرار بگیرد چه بسا مضر نبوده بلکه مفید نیز می باشد. افراط در مصرف هر نوع ماده ی خوراکی جایز نیست و پرخوری باعث بروز بیماری ها و آسیب رسیدن به بدن می شود خواه این خوراکی شکلات باشد یا هر چیز دیگر. تاثیر شکلات در رشد کودکان بر متخصصان تغذیه پوشیده نیست اما آنها هم به مصرف اندازه ی آن تاکید دارند.

گنجاندن شکلات در برنامه ی غذایی کودکان

اگر شکلات توسط کودکان در حجم بالا استفاده شود دیگر نمیتوان مطلبی در رابطه با تاثیر شکلات در رشد کودکان بیان کرد. زیرا همانگونه که ذکر شد مصرف زیاد شکلات باعث بروز بعضی مشکلات در بدن می شود. ناگفته نماند که مصرف شکلات برای کودکان زیر سه سال ممنوع می باشد زیاده روی در خوردن شکلات باعث کاهش اشتها در کودکان می شود. شکلات از کاکائوی پودر شده، شکر و بسیاری از مواد مجاز دیگر تهیه و تولید می شود. چنانچه شکلات در دوران خرد سالی به صورت صحیح مصرف شود هرگز در بزرگسالی دچار بیماری های قلبی، مغزی، دیابت، اضافه وزن، مشکلات دندان و بیماری های پوستی نخواهید شد. شکلات مغذی بوده و میتوان آن را در برنامه ی غذایی کودکان جای داد برای مثال می توان مقداری شکلات بر روی میوه خورد شده ی کودک رنده کرد یا بر روی بستنی یا شکلات هایی که مخصوص صبحانه و عصرانه تهیه و تولید شده اند میتوانند منبع انرژی خوبی برای فعالیت های روزانه ی کودک باشند. چنانچه کودک به خوردن میوه و خوراکی های مفید تمایلی نشان نمی دهد با پودر کاکائو، شکلات مایع یا شکلات قالبی آن را تزیین کرده تا کودک به خوردن آن ترغیب شود.

شکلات ویتامین D بدن کودک را تامین کرده و به دلیلی میزان بالای کلسیم به رشد استخوان ها کمک می کند. آهن موجود در شکلات خونساز بوده و مانع از بروز کم خونی در کودک می شود. شکلات حاوی روی بوده که روی موجود در آن در افزایش قد موثر می باشد. ویتامین های گروه B که در شکلات فراوان می باشند از بروز سرطان پیشگیری می کنند و بسیاری خواص دیگر که در این خوراکی خوش طعم و دلچسب موجود می باشد. شرکت لاردی تولید کننده ی کرم شکلات و کره ی فندق می باشد و محصولاتی در خور حال مصرف کننده و با کیفیت عالی به دست مصرف کننده می رساند.

فواید شکلات

تحقیقات دانشمندان به کسانی که با مصرف شکلات مخالف هستند و تاثیر شکلات در رشد کودکان را رد می کنند ثابت میکند که شکلات یک ماده ی خوراکی مفید برای بزرگسالان و بمب انرژی برای کودکان می باشد. طبق نظر محققان شکلات هایی که درصد شیرینی کمی دارند برای سلامت قلب مفید بوده و مانع از لخته شدن خون می شوند. این ماده کلسترول خون را تنظیم می کند به علت میزان بالای آنتی اکسیدانی که در خود دارد از التهاب و نابودی سلول ها جلوگیری می کند. مصرف مقداری شکلات تلخ در روز به کاهش فشار خون کمک شایانی خواهد کرد. همچنین تئوبرومین موجود در شکلات ضد سرفه بوده و در داروسازی ها از آن برای کاهش سرفه استفاده می شود.

 

مصرف شکلات برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر می باشد

ورزشکاران از جمله افرادی هستند که مجاز به مصرف شکلات می باشند زیرا شکلات دارای حجم کم و کالری مناسب بدن آنها می باشد. کودکان بالای ۳ سال با مصرف روزانه ی ۲۵ گرم و افرادی که شکلات تاثیری ناگواری در سلامتی آنها ندارد مجاز به مصرف آن هستند. افراد دیابتی باید از مصرف شکلات های شیرین خودداری کنند. این افراد باید از شکلات های مخصوص دیابت استفاده کنند. افرادی که دچار بیماری های کبد هستند مجاز به مصرف شکلات نمی باشند.

نوشته های مشابه