مقالات

تاریخچه و روش‌های استفاده از شکلات در آشپزی

تاریخچه استفاده از شکلات در آشپزی:

قدمت استفاده از شکلات در آشپزی بیش از 200 سال می‌باشد و با کشف شدن گیاه کاکائو در آمریکا داستان استفاده از آن در تهیه غذاها و دسر‌های خوشمزه شروع شد و شکلات هم اکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین ترکیبات غذایی در جهان شناخته می‌شود. اگرچه کاکائو از حدود 2000 سال قبل توسط قوم مایا برای انجام مراسمات مذهبی استفاده می‌گردید ولی شکلات‌های مدرن از اواسط قرن هجدهم میلادی در میان مردم رواج یافتند. جالب است بدانید که فردی به نام Joseph Fry برای اولین بار موفق به تهیه شکلات جامد از پودر کاکائو در سال 1847 شد و امروزه این ترکیب در دستور پخت بسیاری از غذاها و دسر‌های خوشمزه وجود دارد و تاثیر آن در رشد سریع و روزافزون صنایع غذایی در جهان غیر قابل انکار می‌باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که استفاده از شکلات در آشپزی با روش‌های مختلفی میسر است و این شرایط در سایه‌ی طعم بی نظیر و منحصر به فرد شکلات و انعطاف پذیری بالای آن در مقایسه با سایر چاشنی‌ها و ترکیبات غذایی فراهم شده است و گستردگی شکلات در آشپزی تا حدی است که حتی شما نیز می‌توانید با کمی تمرین و آموزش از این ماده برای پخت کیک‌ها و دسر‌های مختلف و خوشمزه در منزل استفاده کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های استفاده از شکلات در آشپزی:

استفاده از شکلات برای تزیین غذا:

شکلات به عنوان یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌ها و ترکیبات در آشپزی شناخته می‌شود و بطور گسترده‌ای در پختن شیرینی‌های مختلف استفاده می‌گردد. با این حال، برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا از این ماده تنها برای تزیین دسر‌ها و غذاهای مختلف استفاده نمایند. شکلات رنده شده یکی از رایج‌ترین شکل‌های شکلات در آشپزی می‌باشد و می‌توان از آن برای تزیین کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی استفاده کرد. همچنین، شکلات‌های قالب ریزی شده نیز گزینه‌ی مناسبی برای این منظور هستند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه‌ی خود از آن‌ها برای تزیین دسر‌های خانگی‌ استفاده کنید.

استفاده از شکلات آب شده برای تهیه انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها:

شکلات آب شده و پودر کاکائو بطور گسترده‌ای در پخت شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای تهیه انواع براونی، تارت‌های شکلاتی و یا بیسکویت‌های خانگی باشند. همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، شکلات‌ از انعطاف پذیری زیادی برخوردار است و می‌توان آن را به شکل جامد و یا مایع استفاده کرد و کیک‌های شکلاتی و بستنی شکلاتی تنها دو مورد از استفاده‌های گسترده‌ی این ماده در آشپزی هستند.

 

استفاده از شکلات در آشپزی برای بهبود عطر و طعم غذا‌ها و دسر‌ها:

طعم بی نظیر و مثال زدنی شکلات یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بالای آن در جهان می‌باشد و عطر این ترکیب اسرار آمیز می‌تواند لبخند رضایت را به شما هدیه دهد. همچنین، تلخی ملایم شکلات به هیچ عنوان زننده نیست و آزادی عمل بیشتری را در هنگام استفاده از شکلات در آشپزی به شما می‌دهد.

طرز تهیه بستنی شکلاتی در خانه:

برای تهیه بستنی شکلاتی شما به شیر، شکر، وانیل، نشاسته، شکلات و خامه قنادی نیاز دارید و می‌توانید از ترکیبات دیگری همچون: توت فرنگی و یا موز نیز برای ساخت بستنی مغزدار استفاده کنید. مراحل ساخت بستنی شکلاتی خانگی به شرح زیر است:

 

  • در ابتدا شیر را در داخل یک قابلمه بریزید و نشاسته را در چند مرحله به شیر اضافه کنید و ترکیب بدست آمده را به خوبی هم بزنید تا نشاسته کاملا در شیر باز شود.

 

  • شکر را به آرامی و در چند مرحله اضافه کنید و ترکیب بدست آمده را بر روی شعله هم بزنید تا کمی سفت شود. همچنین، در صورت نیاز می‌توانید توت فرنگی و یا موز را نیز در این مرحله اضافه کنید.

 

  • قابلمه را از روی شعله بردارید و وانیل و شکلات را اضافه کنید.

 

  • و در نهایت نیز خامه را اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید و مایع بستنی را در داخل قالب بریزید. شما می‌توانید از این روش برای ساخت بستنی لیوانی و یا بستنی چوبی استفاده کنید.

 

طرز تهیه شکلات صبحانه در خانه:

برای استفاده از شکلات در آشپزی و به منظور ساخت شکلات صبحانه شما به شیر، پودر کاکائو، مغز فندق پودر شده، کره و شکر نیاز دارید و می‌توانید از کمی پودر وانیل نیز برای بهتر شدن طعم شکلات صبحانه استفاده نمایید. مراحل ساخت شکلات صبحانه خانگی به شرح زیر است:

 

  • شیر، کره، شکر و کاکائو را درون قابلمه بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا پودر شکلات کاملاً در شیر باز شود.
  • قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و ترکیب بدست آمده را به خوبی هم بزنید تا غلیظ و یکدست شود.

 

  • در این مرحله فندق پودر شده و وانیل را اضافه کنید و هم زدن شیر را به مدت 5 دقیقه ادامه دهید. دقت داشته باشید که حرارت بیش از حد موجب آزاد شدن تلخی وانیل خواهد شد و شما باید این کار را با صبر و حوصله انجام دهید.

 

  • در نهایت شکلات صبحانه را به ظروف نگهداری انتقال دهید و صبر کنید تا به خوبی سرد شود.

 

  • لازم به ذکر است که قوام و سفتی شکلات صبحانه پس از سرد شدن افزایش خواهد یافت و لازم نیست فرایند حرارت دادن شکلات صبحانه برای غلیظ شدن آن را بیش از حد ادامه دهید زیرا همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، حرارت موجب آزاد شدن تلخی وانیل و سفت شدن بیش از حد شکلات خواهد گردید.

 

 

آیا لاردی از جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند؟

بله! این برند یکی از جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولیدی کشور را در اختیار دارد و از سال 1396 در زمینه‌ی تولید و فروش محصولات با پایه‌ی شکلات و فندق در حال فعالیت است. این مجموعه با تلاش و پشتکار شبانه روزی موفق شده است تا محصولاتی با کیفیت و شگفت انگیزی را به شما عزیزان ارائه دهد و رضایت کامل مشتریان را جلب نماید.

 

منابع:

https://www.foodnetwork.com

https://www.allrecipes.com

https://www.crunchycreamysweet.com

نوشته های مشابه