مقالات

شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت درخت فندق

درخت فندق بومی چه مناطقی در جهان است؟

درخت فندق جزو گیاهان بومی مناطق اروپا، آسیای مرکزی و منطقه قفقاز می‌باشد و از گذشته‌‌ای نه چندان دور به صورت تجاری در ایران، چین و برخی از مناطق آمریکای جنوبی کشت می‌شود. درخت فندق از نظر ظاهری دارای 1.5 تا 6 متر ارتفاع است و برگ‌های آن پهن و نوک تیز هستند و این گیاه جزو درختان مناطق جنگلی و معتدل محسوب می‌شود و توجه به این مورد در هنگام کشت درخت فندق می‌تواند بازده تولیدی آن را افزایش دهد. این درخت از نظر اقتصادی در جایگاه بسیار مهمی در جهان قرار دارد و محصول آن در ساخت انواع شکلات‌ها و اسانس‌های خوراکی استفاده می‌شود و به همین خاطر، در این مقاله قصد ارائه اطلاعات مفیدی در رابطه با شرایط لازم برای کشت درخت فندق به شما عزیزان را داریم.

شرایط کشت درخت فندق:

خاک مورد نیاز برای کاشت درخت فندق:

همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، درخت فندق بومی مناطق جنگلی و مرطوب محسوب می‌شود و از سازگاری مناسبی با طیف گسترده‌ای از دما‌ها و خاک‌ها برخوردار است. با این حال، چنانچه خاکی که این درخت در آن کاشته می‌شود از نوع رسوبی و یا شنی باشد، بازده تولیدی آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که برای کشت درخت فندق لازم است تا PH خاک در بازده‌ی 6 تا 7.5 قرار داشته باشد و با افزایش PH خاک میزان باروری و بازده تولیدی این درخت کاهش خواهد یافت. همان‌گونه که ممکن است از آن اطلاع داشته باشید، میزان آهک خاک نقش بسیار مهمی را در تنفس ریشه‌های گیاهان بر عهده دارد و با افزایش میزان آهک خاک احتمال خفه شدن ریشه‌ی گیاهان نیز افزایش می‌یابد و این مورد در رابطه با درخت فندق نیز صادق است و میزان آهک خاک در مناطقی که این گیاه کشت می‌شود نباید بیشتر از 15 درصد باشد و استفاده از کود‌های گیاهی می‌تواند بازده تولیدی این درخت را افزایش دهد.

رطوبت مورد نیاز برای کشت درخت فندق و نحوه‌ی آبیاری این درخت:

میزان رطوبت هوا یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی فرایند کشت این درخت است و باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان رطوبت هوا در مناطقی که درخت فندق وجود دارد نباید کم‌تر از 70 درصد باشد. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که این درخت برخلاف تصورات مردم به آبیاری مداوم و گسترده نیاز ندارد و در مناطقی که میانگین بارش سالانه بیشتر از 750 میلی ‌متر است و بارندگی‌ها از پراکندگی مناسبی در ماه‌های سال برخوردار می‌باشند می‌توان این درخت را به صورت دیم نیز پرورش داد ولی در سایر مناطق بهتر است که در ماه‌های خرداد تا شهریور آبیاری به صورت دستی انجام شود تا وزن نهایی محصولات در فصل برداشت (مهر تا آبان) افزایش یابد. همچنین، لازم به ذکر است که آبیاری گیاهان به صورت دستی در ماه‌های ابتدایی کاشت این گیاه تاثیر بسزایی را در گیرایی درختان خواهد داشت و بازده کلی این فرایند را افزایش خواهد داد.

تاثیر باد و دما در کشت درخت فندق:

در منابع معتبر تاکید شده است که باید از کشت درخت فندق در مناطقی که اختلاف دمایی فصل‌ها در آن مناطق شدید می‌باشد خودداری کرد زیرا گرما و سرمای شدید ضمن وارد کردن آسیب به سر شاخه‌های این درخت، در فرایند گرده افشانی درخت فندق که در اواخر فصل زمستان صورت می‌گیرد اختلال ایجاد خواهد کرد. همچنین، وزش شدید باد نیز تاثیر نامطلوبی را بر روی کیفیت و کمیت رشد درخت فندق می‌گذارد و باعث مختل شدن فرایند گرده افشانی می‌شود. بنابراین، انتخاب منطقه‌ی مناسب برای کشت این درخت مهم‌ترین نکته در این رابطه محسوب می‌شود و موجب افزایش رشد و باروری درخت فندق خواهد شد.

 

رعایت چه نکاتی در هنگام کشت درخت فندق موجب افزایش بازده تولید می‌شود؟

عمق چاله:

مهم‌ترین نکته در رابطه با عمق چاله‌ی استفاده شده برای کاشت درخت فندق این مورد است که عمق این چاله‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که پس از قرار دادن بوته در داخل خاک یک فاصله‌ی 30 تا 50 سانتی ‌متری میان ریشه گیاه و کف چاله وجود داشته باشد. همچنین، گودال مورد استفاده برای این کار نباید به تازگی حفر شده باشد و بهتر است که هیچ گونه سنگ بزرگی در داخل آن وجود نداشته باشد زیرا این سنگ‌ها از رشد و گسترش ریشه گیاه جلوگیری خواهند کرد. در رابطه با قطر حفره‌ها ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قطر آن‌ها باید بیشتر از 30 سانتی‌متر باشد و پس از کاشت درخت در داخل چاله‌ها بهتر است که خاک اطراف ریشه کمی فشرده شود تا تمامی حفره‌های هوای تشکیل شده در زیر خاک از بین بروند.

 

فاصله‌ی میان درختان:

قانون خاصی در رابطه با فاصله‌ی میان نهال‌های کاشته شده وجود ندارد ولی در منابع مختلف ذکر شده است که فاصله‌ی میان نهال‌های کاشته شده نباید کم‌تر از 4 متر باشد و عدم توجه به این نکته بازده کلی کشت درخت فندق را کاهش خواهد داد.

 

مناسب‌ترین زمان برای کاشت درخت فندق:

انتهای زمستان و ابتدای بهار موعد مناسبی برای کاشت این درخت است و بهتر است که دمای هوا در هنگام کاشت این درخت بیشتر از صفر درجه باشد.

آیا لاردی از محصولات ارگانیک و طبیعی برای تولید شکلات‌ و کره فندق استفاده می‌کند؟

لاردی به عنوان یکی از معتبرترین برندها در زمینه‌ی تولید انواع شکلات‌ها و کره‌های گیاهی همواره از محصولات ارگانیک و طبیعی برای ساخت و تولید محصولات خود استفاده می‌کند و این مجموعه با حساسیت و دقت بسیار زیادی فرایند غربالگری فندق‌ها را انجام می‌دهد و این ویژگی باعث شده است تا تمامی محصولات لاردی از نظر کیفیت مطابق با استاندارد‌های جهانی باشند و بتوانند رضایت کامل شما را جلب نمایند.

 

منابع:

Welcome to Allotment Garden

Homepage

https://www.growveg.com

https://www.gardeningknowhow.com

نوشته های مشابه