مقالات

تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی

تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی

 

تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی

تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی تاثیری شگفت انگیز است. شکلات باعث از بین رفتن علایم افسردگی و اضطراب شده و احساس آرامش ملموسی ایجاد می کند. مطالعات انجام شده بر روی مواد تشکیل دهنده شکلات نشان داده اند که وجود متیل اکسانتین ها و فلانول در شکلات باعث بروز چنین خواصی در این خوراکی خوشمزه می شود. برای آشنایی با جزئیات تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی در این متن با ما همراه باشید.

مصرف نوشیدنی شکلاتی احساس آرامش و رضایت افراد را بالا می برد

در یک تحقیق ثابت شده است کسانی که به صورت روزانه یک نوشیدنی شکلاتی مصرف می کنند احساس رضایت و آرامش بیشتری دارند. شکلات موجود در این نوع نوشیدنی حاوی پلی فنول است و این ماده همان عامل احساس رضایت و آرامش در افراد محسوب می شود. جالب است بدانید که این احساس آرامش و رضایت مشاهده شده در افرادی که نوشیدنی شکلاتی مصرف کرده بودند در سایر افرادی که انواع دیگری از نوشیدنی ها را مصرف کردند مشاهده نشد؛ چرا که در انواع دیگر نوشیدنی های غیر شکلاتی پلی فنول وجود نداشت و از این رو هیچ تغییری در حالات روانی آنها به وجود نیامد.

علاوه بر ایجاد احساس رضایت و آرامش در این مطالعه همچنین ثابت شد که مصرف نوشیدنی های حاوی شکلات که پلی فنول بالایی دارند در مقایسه با نوشیدنی های فاقد شکلات و پلی فنول می تواند به بهبود علایم افسردگی در افراد نیز کمک کند. نشانه مثبت دیگر در مورد افراد دارای سندروم خستگی مزمن مشاهده شد، پلی فنول موجود در ترکیب شکلات مورد استفاده در تهیه نوشیدنی های شکلاتی می تواند خستگی مزمن افراد را نیز بهبود ببخشد.

شادی بیشتر، دیگر تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی

مطالعه ای در سال 1996 انجام شده است که نشان می دهد شکلات می تواند ترشح اندورفین مغز را تا حد زیادی افزایش و موجب ایجاد خوشحالی و احساس رضایت در افراد شود. علاوه بر این شکلات دارای ماده شیمیایی دیگری به نام سروتونین نیز هست که این انتقال دهنده های عصبی می توانند باعث احساس خوشحالی شوند. در علم روانشناسی و روانپزشکی به افرادی که دارای سروتونین کم در بدن خود هستند افراد افسرده یا مضطرب گویند. برای جلوگیری از افسردگی نیز می توان از شکلات تیره که افزایش دهنده قوی سطح سروتونین در بدن است استفاده نمود.

جالب است بدانید که شکلات تیره ماده ی دیگری به نام فنتیل آمین را نیز داراست که این ماده در مغز افراد عاشق تولید می شود و می تواند احساس رضایت و خوشحالی را در افراد تا حد قابل توجهی افزایش دهد. پس کاملا مشاهده می شود که تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی موضوعی کاملا ثابت شده و علمی است.

تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی شامل تقویت روحیه و افزایش بهره وری مغز نیز می شود

به هنگام مصرف شکلات، فلانول موجود در این ماده غذایی پرطرفدار می تواند توسط قسمت های مختلف مغز که کار این قسمت ها فعالیت در زمینه حافظه و یادگیری است، جذب شود. در حقیقت فلانول موجود در شکلات موجب افزایش جریان خون به سمت مغز می شود و با تشکیل نورون های جدید و بهبود عملکرد آنها می تواند ارتباط میان نورون ها را بهبود بخشیده و بیشتر کند. در یک مطالعه انجام شده در این زمینه ثابت شده است که فلانول بالای موجود در شکلات تیره می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در بهبود عملکرد بزرگسالان سالم در آزمون هایی همچون آزمون حافظه شود؛ پس تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی مسئله ای مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت شده است.

مصرف مقادیر متوسطی از شکلات تیره یا پودر کاکائو می تواند بهره وری مغز را بیشتر کرده و به طور قابل توجهی موجب تقویت روحیه شود. محصولات مختلف تهیه شده از پودر کاکائو و شکلات بسته به پروسه تولید و مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه آنها می توانند دارای درصدهای متفاوتی از متیل اکسانتین ها و فلانول ها باشند و تاثیرات مثبت مذکور در بالا را در روان و روحیه فرد به وجود آورند.

شکلات دارای درصد کاکائو بیشتر، مفیدتر است

شکلات دارای درصد کاکائو بیشتر، مفیدتر است

در مورد تمامی ترکیبات فیتوشیمیایی مذکور در بالا تاکید کردیم این مواد در شکلات تیره موجود اند. شکلات تیره در واقع شکلاتی است که دارای درصد بالایی از کاکائو باشد. غالبا شکلات های دارای 70 درصد کاکائو یا بیشتر شکلات های تیره محسوب می شوند و می توانند اثرات درمانی بهتر و بیشتری را از خود نشان دهند. از این رو تاکید می شود که در انتخاب یک شکلات مناسب به درصد کاکائو موجود در آن که واضح ترین ملاک ظاهری برای اثبات این موضوع رنگ شکلات است، دقت نمایید.

در مورد تمام گروه های سنی مصرف شکلات تلخ که دارای درصد پایینی از شکر و درصد بالایی از کاکائو است می تواند تاثیرات بسیار مثبتی هم بر سلامت روح و روان افراد و هم بر سلامت جسم آنها داشته باشد. شاید برایتان جالب باشد که پس از آشنایی با مبحث تاثیر مصرف شکلات بر آرامش روانی بدانید این ماده در مورد درمان مشکلات سلامتی جسمانی همچون پوکی استخوان، کلسترول بد خون، فشار خون بالا، خشکی پوست، جای آکنه، خشکی لب و … نیز بسیار شگفت انگیز عمل می کند.

جهت تهیه انواع کرم فندق، شکلات فندقی، کره فندق، کره بادام زمینی، کرم بیسکوئیت با کیفیت اصل و تضمینی و با قیمت مناسب می توانید از خدمات ما در مجموعه لاردی استفاده نمایید. به دلیل داشتن کیفیت و مرغوبیت بالا، محصولات شرکت ما به 10 کشور دنیا صادر می شوند و از این رو توانسته ایم در توسعه اقتصادی کشور نقشی بر عهده بگیریم.