مقالات

استفاده از شیرین کننده های طبیعی برای تولید شکلات

استفاده از شیرین کننده های طبیعی برای تولید شکلات

استفاده از شیرین کننده های طبیعی برای تولید شکلات

همه ما حداقل چند بار از شکلات استفاده کرده ایم و متوجه طعم شیرین آن شده ایم، زیرا در ترکیبات بیشتر آنها از نوعی شیرین کننده با عنوان ساکارز استفاده شده است.

در سال های گذشته برای شیرین کردن مواد خوراکی از شیرین کننده های طبیعی استفاده می کردند اما پس از تولید شیرین کننده های مصنوعی که نوعی مواد قندی تصفیه شده هستند، استفاده از شیرین کننده های طبیعی کاهش یافت.

اما مواد خوراکی صنعتی به دلیل تصفیه شدن و از دست دادن ویتامین و پروتئین خود، مضرات زیادی دارند به همین دلیل است که پزشکان توصیه میکنند مصرف قند و شکر سفید را به حداقل برسانید.

انواع شیرین کننده ها

شیرین کننده ها همانطور که از نام آنها پیداست برای شیرین کردن خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی این مواد به چهار دسته تقسیم می شوند اعم از؛ طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و الکل های قندی.

که این یک امر مسلم است که شیرین کننده های طبیعی از سالم ترین و بهترین این مواد می باشند اما همانطور که در بالا نیز به این مطلب اشاره شد، با روی کار آمدن شیرین کننده های تصفیه شده استفاده از نوع طبیعی آن کاهش یافت.

با استفاده شرکت های تولیدی مواد غذایی از شیرین کننده مصنوعی و تصفیه شده، بیماری های بسیاری گریبانگیر مصرف کنندگان این خوراکی ها شد بیماری هایی از قبیل بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و انواع دیگر بیماری ها.

ساکارز

ساکارز نیز یک نوع قند افزودنی است که از نیشکر و چغندر قند استخراج می شود و در شکل های مختلف مانند شکر قهوه ای و شکر خام و … در بازار وجود دارد.

با وجود اینکه این ماده درون میوه ها نیز وجود دارد و منبع استخراج اصلی آن نیز مواد طبیعی است اما با توجه به روند جذب آن در بدن، باعث بروز مشکلاتی برای انسان می شود.

این ماده به محض ورود به بدن تبدیل به گلوکز شده و جذب جریان خون می شود، این زمانی خوب است که فرد انرژی به وجود آمده از این جریان را مصرف کند و با توجه به انرژی بسیار زیاد ساکارز، معمولا تمام گلوکز به وجود آمده از آن مصرف نمی شود و همین باعث بروز مشکل می شود.

شیرین کننده های طبیعی

شیرین کننده طبیعی نوعی شیرین کننده است که از مواد طبیعی به وجود می آید و ترکیبات مختلفی دارد مانند ترکیبات زیر:

  1. آماساک

یک شیرین کننده طبیعی است که از تخمیر برنج قهوه ای شیرین بدست می آید و حالت مایع دارد که هم به صورت نوشیدنی طبیعی موجود است و هم برای شیرین کردن خوراکی های دیگر از آن استفاده می شود.

  1. قند خرما

این ماده به حالت پودر است که از دانه های خرمای خشک تهیه می شود.

  1. فروکتوز

این ماده به نام قند میوه نیز شناخته می شود که پس از حل شدن آن درون آب طعم شیرین آن به سرعت تغییر یافته و تبدیل به طعمی تند و سوزاننده می شود.

این ماده بدون نیاز به انسولین، متابولیزه شده و جزو قندهای ساده به حساب می آید.

  1. گلوکز

گلوکز ماده ای است که از نشاسته و فیبر سبزیجات تهیه می شود.

  1. عسل

عسل نیز یکی از موادی است که هم از نوع غلیظ شده آن به صورت خوراکی استفاده می شود و هم برای شیرین کردن مواد خوراکی دیگر از آن استفاده می شود.

و انواع دیگر شیرین کننده های طبیعی وجود دارد که می توان از آنها برای شیرین کردن سایر خوراکی ها استفاده کرد.

درون انواع خوراکی های لاردی از این مواد طبیعی برای شیرین کردن طعم خوراکی ها استفاده شده است تا علاوه بر تضمین سلامتی مصرف کنندگان، کیفیت و طعم محصولات نیز بهتر شود.

تاثیر استفاده از شیرین کننده های طبیعی در خوراکی ها

هر خوراکی شیرینی اگر بیشتر از حد مجاز استفاده شود مضراتی در پی خواهد داشت، اما شیرین کننده های طبیعی در مقایسه با نوع مصنوعی آن مضرات کمتری دارند.

البته اگر در حد مجاز از آنها و از انواع خوراکی های شیرین که درون آنها از شیرین کننده های طبیعی استفاده شده است، مصرف شود نه تنها ضرر نداشته بلکه برای بدن مفید هم خواهند بود.

این مواد اگر طبیعی باشند دارای مزایای زیادی هستند از قبیل مقوی بودن و تامین انرژی مورد نیاز فرد ، البته این مزایا با توجه به نوع ماده و ترکیبات آن ممکن است متفاوت باشند مثلا استویا هیچ کالری و کربوهیدراتی ندارد و همچنین کلسترول بد بدن را کاهش می دهد، از دیابت نوع دو نیز جلوگیری می کند.

اکنون پس از بررسی هایی که در این مقاله درباره قندهای مصنوعی و طبیعی انجام گرفت، آیا نظر شما درباره استفاده از خوراکی هایی که درون ترکیبات آنها شیرین کننده های مصنوعی به کار رفته است تغییر کرد؟

این یک امر مسلم است که اگر فرد از مضرات شیرین کننده های مصنوعی مطلع باشد و همچنین بداند که در ترکیبات فلان خوراکی از این ماده برای شیرین کردن خوراکی استفاده شده است، میلی به استفاده از آن نخواهد داشت.

اما بدن ما نیاز به خوراکی های شیرین نیز دارد و با توجه به نژاد و طبیعتی که ما ایرانیان داریم میل به شیرینیجات نیز در ما بالاست، به همین دلیل برخی از صنایع تولید کننده خوراکی ها مانند گروه تولیدی لاردی شروع به تولید انواع خوراکی های خوشمزه با استفاده از شیرین کننده های مفید و طبیعی کردند.

این نوع خوراکی ها نه تنها هیچ ضرری برای سلامتی شما ندارند بلکه مفید نیز هستند و در کنار مزایایی که دارند، طعم بسیار عالی و کیفیتی بسیار بهتر در مقایسه با انواع خوراکی های تولید شده با شیرین کننده مصنوعی دارند.

محصولات لاردی که درون آنها از شیرین کننده طبیعی بجای قند مصنوعی استفاده شده است

_ کرم کاکائو با درصد های مختلف کاکائو

_ کرم بیسکوئیت

_ کره بادام زمینی

فقط کافیست یکبار از این محصولات استفاده کنید و طعم و کیفیت آنها را با خوراکی هایی که در ترکیبات آنها از مواد مصنوعی استفاده شده است مقایسه کنید تا متوجه تفاوت بسیار زیاد میان این دو محصول شوید.

 

نوشته های مشابه