مقالات

شکلات چگونه به دست می آید؟

شکلات جزو خوراکی های خوش طعم و پرطرفدار می باشد که اصولا در هر خانه ای یافت می شود. شکلات در انواع طعم و مدل به بازار عرضه شده و فرآورده های گوناگونی از آن تهیه می شود. اما تا به حال به مراحل فرآوری شدن شکلات فکر کرده اید؟ زمانی که مشغول صرف آن هستید و از طعم خوش آیند آن لذت می برید به چگونگی تولید آن اندیشیده اید؟ در این مقاله قصد داریم به مراحل فرآوری شدن شکلات از ابتدا تا زمانی که بر روی میز پذیرایی شما قرار می گیرد بپردازیم. شکلات به خوراکیی گفته می شود که از کاکائو تهیه می شود یعنی ترکیب پودر کاکائو با چند ماده ی خوراکی مانند شیر و شکر را شکلات می نامند. شکلات در صنعت قنادی، بستنی سازی، کارخانه جات کیک و کلوچه و مشاغل کوچک زیر مجموعه ی مشاغل نام برده شده مورد استفاده ی فراوان قرار دارد. شکلات به اشکال مختلف مانند شربت، شکلات مایع، طعم دهنده، کاور کننده و یا به سبک شیرینی مخصوص پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

رویش و مراحل جمع آوری دانه ی کاکائو

کاکائو در سه ناحیه در جهان کشت می شود. آفریقای غربی، آسیای جنوب غربی و هاوایی واقع در آمریکای جنوبی. گل های کاکائو مستقیما بر روی تنه و شاخه های درخت کاکائو می رویند و پس از مدتی به غلاف های رنگارنگ‌ تبدیل می شوند که دانه های کاکائو در آنها قرار دارد. دانه های کاکائو توسط نوعی پالپ خمیری احاطه شده اند که پس از شکستن غلاف و بیرون آوردن دانه ها آنها را درون جعبه های چوبی به مدت ۵ تا ۷ روز قرار می دهند تا تخمیر شوند. در این مدت پالپ خمیری تخمیر شده و دانه های خوش طعم کاکائو را از خود به جای می گذارد. پس از عملیات تخمیر دانه ها را در معرض آفتاب به مدت ۷ تا ۱۰ روز قرار می دهند تا کاملا خشک شوند دانه ها باید مرتب چرخانده و زیر و رو شوند تا به صورت یک دست خشک شوند.

پس از طی روزهای بیان شده دانه ها آماده ی صادرات و تولید شکلات های خوشمزه می شوند. حالا می پردازیم به مراحل فرآوری شدن شکلات در کارخانه های تولید این خوراکی خوش طعم و دلچسب.

مراحل فرآوری شدن شکلات در کارخانه

زمانی که دانه ها به کارخانه می رسند به صورت دستی دانه های شکسته، سنگ و شاخه های خشک از میان دانه ها جدا شده تا بهترین دانه ها برای تهیه ی شکلات وارد مراحل بعد شوند پس از جدا سازی، دانه ها وارد دستگاه مخصوص تفت دهی می شوند. آنها به مدت ۲۰ دقیقه در دستگاه چرخانده شده و تفت داده می شوند تا از حالت خامی خارج شوند. سپس دانه ها در دستگاه دیگری قرار داده می شوند تا پوست کاغذی و نازکی که بر روی آنها قرار دارد جدا شود. پس از جداسازی پوست اضافه، دانه ها از سمت دیگر دستگاه خارج شده  و وارد دستگاه آسیاب می شوند. دستگاه آسیاب( Coco Town) دارای چرخ های گرانیتی بزرگ می باشد و بر روی یک سطح گرانیتی حرکت کرده و دانه ها را پودر می کند. این فرآیند تولید گرما میکند و گرمای حاصل شده باعث جداسازی کره از کاکائو می شود. دانه های کا‌کائو مقداری چربی درون خود دارند که به آن کره ی کاکائو می گویند. اگر دقت کرده باشید شکلات در دمای اتاق شکل ظاهری خود را حفظ می کند اما در دهان که قرار می گیرد به سرعت آب می شود این همان کره ی کاکائو است که در دمای مخصوصی ذوب می شود. از دیگر مراحل فرآوری شدن شکلات میتوان به بخش افزودنی ها اشاره کرد. در این بخش که دانه ها ذوب شده اند افزودنی ها مانند شیر یا شکر به آن اضافه شده و به خوبی با هم مخلوط می شوند. بعد از پایان کار مواد به مدت ۳ روز در دستگاه باقی می مانند این عمل بر روی شکلات انجام می پذیرد تا شکلات صاف و نرم شود.

همچنین گرمای وارد شده به شکلات مقداری از تلخی موجود در آن را از بین می برد. بعد از گذشت ۳ روز شکلات ها به ظرف دیگری انتقال می یابند مجددا شکلات باید حرارت ببیند تا به ماده ای صاف تر و براق تر تبدیل شود. این مرحله نیاز به دقت و فوت کوزه گری دارد زیرا در شکلات فرم های کریستالی وجود دارد که اگر در داخل شکلات باقی بمانند مواد حاصل شده صاف و براق نمی شود. فرم های کریستالی را با کم و زیاد کردن حرارت از بین میبرند پس از پایان کار شکلات ها در انواع قالب ریخته شده و بسته بندی می شوند. شرکت لاردی با استفاده از شکلات با کیفیت و درجه یک به همراه افزودنی های مجاز دیگر کرم شکلات های خوش طعم و دلچسب تهیه کرده توانسته جایگاه ویژه ای را در میان دوستداران شکلات به خود اختصاص دهد.

انواع شکلات در صنعت شکلات سازی

امروزه شکلات سازی به یک صنعت تبدیل شده و بسیاری از مشاغل را به خود وابسته ساخته است. در صنعت شکلات سازی انواع شکلات در طعم های مختلف تولید و به مصرف می رسند.

شکلات شیرین: شکلات شیرین شکلاتی می باشد که درصد شیرین کننده ی آن از دیگر شکلات ها بیشتر می باشد.

شکلات کم شیرین: در این شکلات میزان شیرین کننده کم و بیشتر در تهیه ی غذا و کیک از آن استفاده می شود.

شکلات شیری: در تهیه ی این شکلات از شیر و ۲۵ درصد پودر کاکائو استفاده شده است.

شکلات تلخ : شکلات تلخ از کاکائو خالص تهیه می شود و شیرین کننده به آن افزوده نمیشود.

شکلات سفید: شکلات سفید از کره ی کاکائو تهیه شده و از کاکائو در ترکیبات آن استفاده نمی شود.

 

نوشته های مشابه