مقالات

ارزش غذایی فندق در تغذیه کودکان

ارزش غذایی فندق

خوردن فندق به جای سایر تنقلات نشاسته‏ای مانند چیپس، پفک و سایر مواد خوراکی مضر امکان حفظ وزن را برای کودکان شما فراهم می‏کند، در واقع خوردن تنقلات مضر در دو حالت باعث تغییر وزن بچه‏ها می‏شود. در حالت اول با کور شدن اشتها از خوردن وعده‏های اصلی امتناع می ورزند و تمایلی به خوردن غذا ندارند و این سبب لاغری و کاهش وزن آنان می‏شود و در حالت دوم نیز با خوردن این مواد غذایی بعد از وعده های اصلی سبب افزایش وزن غیر عادی کودکان می‏شود. در، یک مطالعه در سال 2014 که در ژورنال آمریکاییJournal of Clinical Nutrition   منتشر شده،  نشان داد که مصرف منظم این آجیل (حدود یک مشت در روز) به عنوان جایگزین غذاهای ناسالم می‏تواند به عنوان جزئی از یک رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از چاقی و دیابت نوع 2 موثر باشد. اگرچه این خوراکی ارزشمند دارای انرژی و چربی بالایی می‏باشد، اما خوردن آن با افزایش وزن همراه نیست. در حقیقت، بر اساس مطالعات گسترده، مصرف و خوردن بیشتر این ماده خوراکی به همراه سایر و آجیل‏ها با کاهش وزن بدن همراه است.

ارزش غذایی فندق

فندق از آنتی اکسیدان‏ها محافظت می‏کند

مقدار قابل توجه منگنز موجود در فندق نیز فواید سلامتی مهمی را برای کودکان به همراه دارد. منگنز نقش مهمی در فعال سازی آنزیم در متابولیسم کربوهیدرات‏ها، اسیدهای آمینه و کلسترول دارد. این ماده معدنی همچنین دارای عملکردهای آنتی اکسیدانی بسیار فعال است، برای بهبود زخم، تولید هورمون جنسی و رشد استخوان کودکان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در مجموع این آجیل دارای مواد طبیعی طبیعی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‏ها، چربی‏های سالم، پروتئین و فیبر می‏باشد که به خردسالان در رشد، توسعه و یادگیری کمک می‏کنند.

فندق از آنتی اکسیدان‏ها محافظت می‏کند

فندق و کودکان

فندق را می‏توان به خودی خود به عنوان یک میان وعده سریع و سالم میل کرد، یا از آن برای افزودن به غذاها و دسرها جهت تنوع با توجه به دستورالعمل‏ها استفاده کرد. شکل خام یا خشک و بدون آب سالم‏ترین گزینه برای مصرف آن هست. در صورت امکان از مواردی که داری نمک یا شکر اضافه شده هستند برای بچه‏ها پرهیز شود. این خوراکی را باید از شش ماهگی در رژیم غذایی درست مانند سایر غذاها استفاده شوند. کودکان زیر پنج سال به دلیل خطر خفگی باید با احتیاط بیشتری این خوراکی را به آنان داد خمیر فندق یا سایر آجیل‏های زمینی جایگزین مناسبی برای تغذیه از آن کامل هستند.

فندق و کودکان

میزان وعده غذایی روزانه که حاوی فندق باید باشد

دستورالعمل‏های رژیم غذایی یک وعده غذایی حاوی فندق در روز را برای خردسالان و نوجوانان در حال رشد توصیه می‏کند. یک وعده معادل تقریباً 30 گرم یا یک سوم فنجان (یا یک مشت) است.  به جای خوردن بیسکویت یا یک تکه کیک به عنوان میان وعده، سعی کنید یک مشت فندق بو داده خام یا خشک را  به کودکان خود بدهید. ترکیب این خوراکی با غذاهای کم کالری و سالم (مانند سبزیجات) یک روش مناسب برای تقویت وعده‏های غذایی حاوی سبزیجات است.

مصرف منظم این آجیل همراه با سایر دانه‏های خوراکی و حبوبات برای گیاهخواران یا افرادی که از غذاهای حیوانات اجتناب می‏کنند توصیه می‏شود. آنها جایگزین خوبی برای گوشت، ماهی و تخم مرغ هستند زیرا حاوی پروتئین، چربی، آهن، روی و نیاسین هستند. برای اطمینان از تامین پروتئین کافی در بدن کودک خود، ممکن است بیش از 30 گرم فندق در روز مورد نیاز باشد.

وعده غذایی حاوی فندق

فندق را چگونه و با چه خوراکی‏هایی به کودکان بدهیم.

برای کمک به جذب آهن از فندق و آجیل‏ها، آن ها را با غذاهای سرشار از ویتامین C و نوشیدنی‏هایی مانند گوجه فرنگی، پرتقال و مرکبات به کودکان خود بدهید. نیازی به خیساندن پوست فندق قبل از مصرف نیست، مگر اینکه شما عطر و طعم و بافت خیس آن را ترجیح دهید. تحقیقات این باور عمومی را رد کرده است که خیساندن آجیل می‏تواند به کاهش میزان فیتات آن‏ها کمک کند.

فندق بو داده (چه خشک و چه روغنی) باعث تقویت طعم آنها می‏شود اما تأثیر کمی بر محتوای چربی آن‏ها دارد. این امر به این دلیل است که این آجیل از نظر جسمی متراکم است و حتی اگر در آن غوطه ور شود، روغن زیادی جذب نمی‏کند.

نقش فندق در سلامتی

فندق نه تنها به عنوان میوه رسیده یا سبز بلکه در انواع غذاهای تولیدی از جمله شکلات،  غلات، نگات، شیرینی، بستنی و روغن  پخت و پز مصرف می‏شود. علاوه بر این نوع بو داده یا خام، خرد شده، دست نخورده یا فرآوری شده آن در خمیر پرالین مصرف می‏شوند. آن‏ها معمولاً به صورت یکپارچه در محصولات غذایی فراوری می‏شوند، همچنین روغن این ماده غذایی نیز اغلب برای پخت و پز استفاده می‏شود.

در بین آجیل‏ها،  فندق به دلیل دارا بودن خاص مواد مغذی (لیپیدها و فیبر)، ریز مغذی‏ها (مواد معدنی و ویتامین‏ها)، بیولوژیک‏های محلول در چربی (توکول‏ها ، فیتواسترول‏ها ، فیتو استانول‏ها و اسکالن) و فیتوشیمیایی‏ها (فلاونوئیدها) در تغذیه و سلامتی خردسالان نقش اساسی دارد.

نقش فندق در سلامتی

فندق و خطراتی که می‏تواند برای کودکان داشته باشد

فندق می‏تواند یک خطر خفگی را برای کودکان داشته باشد، این آجیل برای بچه‏های زیر سه سال مناسب نیست زیرا در صورت عدم جویدن خوب ممکن است باعث خفگی شود. با این حال، پودرهای فندق یا سایر آجیل‏ها  (مانند کره بادام زمینی یا کره بادام یا روغن گردو) از شش ماهگی می‏توانند در رژیم‏های غذایی خردسالان قرار گیرند.

علاوه بر این فندوق‏ها می‏تواند واکنش‏های آلرژیک ایجاد کند، همه آجیل‏های درختی ، بادام زمینی و دانه‏ها می‏توانند واکنش‏های آلرژیک تهدید کننده زندگی (آنافیلاکسی) در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد کنند. کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری آن دارند پس باید نسبت به مصرف آن‏ کمی احتیاط کرد و در صورت بروز نشانه‏های حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

فندق و خطراتی که می‏تواند برای کودکان داشته باشد