مقالات

ویژگی های یک صبحانه ی مقوی و سالم

در طب سنتی و طب امروزی بر مصرف صبحانه تاکید فراوان شده است یک صبحانه ی مقوی که بتواند تمام نیازهای بدن برای شروع یک روز کاری پر تحرک را فراهم آورد تا بدن در طول روز دچار کسلی و ضعف نشود. صبحانه مهمترین وعده ی غذایی روزانه محسوب می باشد. مصرف مواد غذایی مقوی در صبح اول وقت روزی پر از انرژی و سر زندگی را برای ما فراهم می کند. با ویژگی های یک صبحانه ی مقوی آشنا شده و تمامی موادی را که در ادامه بیان می کنیم در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید. مصرف صبحانه در کنار مواد سالم تاثیر بسزایی بر روی سلامت روان، تامین انرژی، سلامت جسم و بهبود عملکرد قلب در تمامی سنین دارد. نوع مواد مصرفی که در صبحانه قرار است مورد استفاده قرار بگیرد مهم می باشد این مواد باید طبیعی، مقوی و انرژی زا باشند. آمارها نشان میدهند افرادی که ابتدای صبح صبحانه می خورند نسبت به کسانی که تمایلی به مصرف صبحانه ندارند داری اضافه وزن کمتری می باشند. مصرف صبحانه به هیچ عنوان باعث اضافه وزن نمی شود البته باید صبح زود میل شده و سپس کار روزانه آغاز شود خواب بعد از صبحانه باعث ایجاد اضافه وزن می شود. افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند با مصرف صبحانه، رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک خیلی زود به تناسب اندام و وزن ایده آل خود خواهند رسید.

گنجاندن مهمترین مواد در وعده ی صبحانه

برای شناخت ویژگی های یک صبحانه ی مقوی و سالم باید با مهمترین دسته بندی های مواد غذایی آشنا شویم. مواد غذایی به چند دسته ی مهم تقسیم می شوند که عبارتند از

۱_ غلات و کربوهیدرات ها

۲_ پروتئین ها

۳_ ویتامین ها

۴_ مواد معدنی

۵_ چربی های سالم و مفید

موارد نام برده شده در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن در طول روز، ترمیم و مراقبت از تحلیل رفتن عضلات به هنگام کار روزانه، تقویت انرژی ذهن و بسیاری موارد دیگر باید مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی های یک صبحانه ی مقوی و سالم

از ویژگی های یک صبحانه ی مقوی و سالم این می باشد که هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند هم مانع از گرسنگی مداوم در طول روز بشود چرا که اگر صبحانه کامل و مقوی مصرف شود بدن به اندازه ی کافی کالری دریافت کرده و دچار اشتهای کاذب نمی شود. افرادی که وعده ی صبحانه را جدی نمی گیرند در وعده ی ناهار با اشتهای دو برابر به خوردن غذا مشغول می شوند و از آنجایی که بدن گرسنگی را تجربه کرده تمایل بیشتری به مصرف شیرینی جات و غذاهای چرب نشان میدهد. همین امر باعث عدم تناسب اندام در این اشخاص می شود. با هم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های یک صبحانه ی مقوی که در آن اصول کامل مواد مصرفی رعایت شده باشد.

تخم مرغ نیمرو یا آب پز: چه خوب است که صبحانه را با مصرف پروتئین آغاز کنیم سفیده ی تخم مرغ سرشار از پروتئین می باشد. تخم مرغ به هر روشی که طبخ شود یک گزینه ی عالی برای تامین انرژی برای ادامه ی روز محسوب می شود. البته آب پز آن بهترین روش مصرف در صبح می باشد زیرا از روغن در طبخ آن استفاده نشده است. مصرف روغن باعث زود تر هضم شدن غذا می شود.

حبوبات: عدسی یا خوراک لوبیا چیتی به همراه جو پرک یا دیگر حبوبات برای صرف در صبحانه بی نظیر می باشند. پروتئین موجود در حبوبات تا ساعت ها بدن را از مصرف مجدد غذا بی نیاز میکند.

شکلات صبحانه: شکلات های صبحانه که دارای ترکیبات مقوی هستند انرژی کاملی را به بدن میرسانند. فواید شکلات بی شمار است و مصرف آن در صبح به همراه نان تست یا دیگر نان ها تجربه ی صرف یک صبحانه ی عالی را برای شما به همراه دارد.

 

پنکیک: یکی از غذا هایی که به سرعت آماده می شود و مورد علاقه ی کودکان می باشد پنکیک است. پنکیک ویژگی های یک صبحانه ی مقوی را دارا می باشد زیرا از ترکیب آرد، شیر، تخم مرغ و… تهیه میشود. پنکیک را می توانید به همراه عسل و شکلات صبحانه میل کنید. کودکان علاقه ی زیادی به شکلات صبحانه دارند و اگر آن را در برنامه ی غذایی آنها قرار بدهید با میل و رغبت بیشتری بر سر میز صبحانه حاضر می شوند. شرکت لاردی تولید کننده ی شکلات صبحانه و انواع دیگری از این نوع محصولات می باشد. لاردی با تولید محصولات با کیفیت از مواد درجه یک توانسته نام خود را در مدت نه چندان طولانی در میان تولید کنندگان این دسته از محصولات مطرح کند.

آب میوه: از دیگر ویژگی های یک صبحانه ی مقوی میتوان به وجود آب میوه ها اشاره کرد. آب میوه ها  انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را در ترکیب خود دارند. توصیه می شود صبحانه از هر نوع مواد غذایی که می باشد یک لیوان آب میوه نیز به همراه آن سرو شود.

تن ماهی: تن ماهی منبع غنی از اسید های چرب امگا ۳ و پروتئین می باشد. تن ماهی به همراه نان باعث میشود که فرد تا وعده ی ناهار احساس گرسنگی نکند.

کره ی فندق: کره ی فندق جزو چربی های مفید می باشد که می توان با خیال آسوده از آن استفاده کرد. کره ی فندق به تنهایی حاوی انواع ویتامین، پروتئین و انواع مواد معدنی می باشد. مصرف این کره در صبح تمامی نیاز های بدن را در تمام طول روز تامین می کند.

موز و شیر سویا: موز را با هر موادی که مایل هستید ترکیب کنید و از طعم خوشایند آن لذت ببرید. پتاسیوم موجود در موز از مواد مورد نیاز بدن می باشد. مصرف شیر سویا  نیز برای تقویت استخوان ها یک نوشیدنی عالی محسوب می شود.

نوشته های مشابه