اهمیت وعده غذایی صبحانه

صبحانه مهمترین وعده غذایی

صبحانه مزایای بسیاری برای سلامتی و رفاه ما به همراه دارد، خوردن غذا در وعده صبحگاهی بعد از خواب شبانه سوخت بدن و مغز را تأمین می‌کند. این همان نقطه‌‌ای است که انرژی روزانه ما از آن سرچشمه می‌گیرد! در صورت عدم خوردن صبحانه شما به طور قابل توجهی خالی از انرژی هستید، همانند یک اتومبیل بدون بنزین که توان روشن شدن و راه رفتن را ندارد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند این وعدهغذایی باید ظرف دو ساعت بعد از خواب شبانه میل شود. یک وعده صبحانه سالم باید حدود ۲۰-۲۵٪ کالری مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. به غیر از که این وعده غذایی در تامین انرژی روزانه ما نقش دارد، غذاهای که صبح خورده می شوند یابد منبع خوبی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B و همچنین پروتئین و فیبر باشند. بدن به این مواد مغذی اساسی احتیاج دارد و تحقیقات نشان می‌دهد اگر این موارد را در وعده صبحانه از دست داده شود، بعداً در طول روز به احتمال کمتری جبران می‌شوند. میوه و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، بنابراین سعی کنید بخشی از این مواد غذایی را در  این وعده غذایی خود بگنجانید.

صبحانه می‌تواند در جلوگیری از چاقی نیز مفید باشد، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح غذا می‌خورند کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند و احتمالاً در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند در محدوده وزن ایده آل قرار دارند. افرادی که‌‌ایم وعده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند به خوردن غذاهای پر قند و چرب میل بیشتری دارند و همین عامل سبب افزایش وزن انان می‌شود.

صبحانه امکان یک موقعیت عالی را برای خوردن غذا در کنار خانواده ایجاد می‌کند. ایجاد عادت خوردن وعده غذایی صبحگاهی صبحانه مناسب در دوران کودکی و حفظ آنها در دوران نوجوانی ممکن است عامل مهمی در کاهش شیوع عادت حذف صبحانه و عادات غذایی نامناسب در تمام طول عمر فرد باشد باشد.

صبحانه مهمترین وعده غذایی

صبحانه و عملکرد مغز

صبحانه سطح گلوکز و کربوهیدرات‌های اساسی لازم برای عملکرد مغز را تامین می‌کند. بسیاری از صبحانه‌ها با در اختیار قرار دادن انرژی لازم برای بدن و مغز نشان داده‌‌اند که چگونه خوردن این وعده غذایی می‌تواند حافظه و سطح تمرکز را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند باعث شادابی و خوشحالی ما شود زیرا می‌تواند روحیه و سطح استرس را کاهش دهد. در مطالعات انجام شده در بین کودکان،  خوردن وعده غذایی صبحگاهی می‌تواند پیشرفت و عملکرد را آنان را بهبود بخشد و با نمرات بهبود یافته مرتبط باشد. دقیقاً مانند هر اندام دیگری در بدن، مغز برای کار در بهترین حالت به انرژی نیاز دارد و این وعده مهم در تامین انرژی نقش بسزایی دارد.

صبحانه موثر در سلامت قلب

سلامت طولانی مدت و صبحانه

خوردن صبحانه فواید درمانی طولانی مدت دارد. این وعده غذایی می‌تواند چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که، خوردن صبحانه به سلامتی بدن کمک می‌کند و در حافظه و تمرکز بهتر، پایین آمدن کلسترول LDL بد و کاهش احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و کاهش اضافه وزن نقش بسیار موثری ایفا می‌کند. مطمئنا اگر همه ما بدانیم که صبحانه باعث این عادات سالم می‌شود یا اینکه افرادی که این وعده می‌خورند دارای سبک زندگی سالم‌تری هستند، هرگز دست به حذف آن از وعده‌های غذایی خود نمی‌زنیم.

حذف صبحانه از وعده‌های غذایی می‌تواند ریتم بدن و نحوه غذا خوردن شما را دچار اختلال کند. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، قند خون بدن شما در کمترین حالت است و همچنین عضلات و مغز شما برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند نیاز به تامین انرژی دارند. به همین سبب این وعده غذایی در تامین این موارد ضروری کمک می‌کند. ولی اگر بدن شما سوخت لازم برای این عملکرد را را از مواد غذایی دریافت نکند، ممکن است احساس کاهش یا تقلیل انرژی داشته باشید و بعداً در طول روز برای تامین این انرژی به احتمال زیاد دچار پرخوری خواهید شد.

صبحانه همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از برخی غذاهای سالم مانند لبنیات، غلات و میوه‌ها مقداری ویتامین و مواد مغذی و معدنی دریافت کنید. اگر شما این مواد غذایی را در صبح نخورید، به احتمال زیاد شما تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را حتی در صورت خوردن آنان در وعده‌های بعدی دریافت نخواهید کرد. همچنین با خوردن وعده صبحانه بدن شروع به سوخت و ساز می‌کند و به شما در سوزاندن کالری در طول روز کمک می‌کند. همچنین انرژی لازم برای انجام کارها را به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا در محل کار یا مدرسه تمرکز کنید.

صبحانه و وزن شما

آیا خوردن صبحانه می‌تواند در تعادل وزن شما مفید باشد؟ برخی مطالعات می‌گویند این وعده غذایی در پیشگیری از چاقی موثر است. محققان دریافته‌‌اند که به طور متوسط ​​، افرادی که وعده صبحانه می‌خورند از افرادی که این وعده را حذف کرده‌‌اند دارای وزن مناسب‌تری هستند. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که خوردن غذاهای دارای پروتئین و فیبر در صبح باعث کاهش اشتهای شما در سایر اوقات روز می‌شود.

اما این نکته را یادآور می‌شویم که خوردن وعده غذایی در ابتدای روز تضمین نمی‌کند که شما حتما لاغر می‌شوید و دیگر امکان چاقی شما وجود نخواهد داشت. در واقع ذکر این مطلب به این دلیل بود که شما مرتکب اشتباه نشوید و گمان کنید با حذف این وعده غذایی می‌توانید وزن خود را پایین بیاورید. اگر شما رژیم می‌گیرید، فکر نکنید حذف وعده غذایی و کاهش کالری به شما در لاغری کمک می‌کند. مطالعات جدید نشان می‌دهد بیشتر افرادی که وزن کم می‌کنند و وزن خود را پایین نگه می‌دارند هر روز صبحانه میل می‌کنند.

از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که چه چیزی، چه زمانی و چه مقدار غذا می‌خورید. یک مطالعه نشان داد افرادی که در وعده صبحانه میزان مواد غذایی کمتری می‌خورند در طول روز میل بیشتری به خوردن دارند. بسیاری از افراد وعده غذایی صبحگاهی را حذف می‌کنند زیرا آنها عجله می‌کنند و می‌خواهند زودتر به محل کار خود بروند. این یک اشتباه رایج و بزرگ است، چرا که بدن شما در مدت زمان زیادی یعنی از زمان میل شام روز گذشته تا نهار امروز غذا و سوختی مصرف نکرده است و بدن در این زمان نیاز زیادی به مصرف غذا دارد. حال به خاطر حذف یک وعده غذایی شما بعداً آنقدر گرسنه می‌شوید که غذاهای پرچرب و پرکالری را تنها گزینه تامین انرژی از دست داده انتخاب خواهید کرد و این همان عامل ایجاد چاقی است.

صبحانه و وزن شما

 

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

عضویت در خبرنامه

بیشتر بخوانید

فروشگاه
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)

یا

Scroll To Top