مقالات

چگونه انرژی خود را در طول روز حفظ کنیم؟

دغدغه حفظ انرژی در طول روز

حفظ انرژی برای انجام کارهای روزانه در دنیای پر سرعت امروز به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است. احساس خستگی یک مشکل شایع است که بسیاری از مردم با آن از آن شکایت می‌کنند، این کمبود انرژی ممکن است به دلایل احتمالی مانند خواب ناچیز، کمبود مواد مغذی، مسئولیت و کار زیاد، مراقبت از کودک، سیگار کشیدن، عدم ورزش و مصرف زیاد الکل باشد. جستجوی پاسخ برای شناسایی دلایل اساسی کمبود انرژی و راه‌هایی حفظ انرژی همواره از دغدغه‌های زندگی ما می‌باشد؛ بنابراین ما در این گفتار به دنبال این هستیم که مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌های حفظ انرژی در طول روز را به شما معرفی کنیم.

دغدغه حفظ انرژی در طول روز

صبحانه و حفظ انرژی

 برای حفظ انرژی در طول روز خوردن صبحانه ضروری است. طبق اعلام انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا، حدود یک سوم از ما مرتباً از صبحانه صرف‌نظر می‌کنیم، آنتونیا ماگور، متخصص تغذیه پیشنهاد می‌کند که با خوردن وعده صبحانه می‌توانید انرژی مورد نیاز روز را تنظیم کنید. برای افزایش انرژی، وی پیشنهاد می‌کند که پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ، ماست، آجیل، دانه‌ها، گوشت، ماهی، لوبیا و حبوبات مصرف کنید. غالباً، غذاهای حاوی کربوهیدرات و شیرینیجات بر انتخاب صبحانه ما حاکم هستند و ما بیشتر از این مواد خوراکی استفاده می‌کنیم و به این معنی است که ما در ابتدای روز از دریافت مقدار کافی پروتئین غافل هستیم. ما برای داشتن یک مغز سالم، هوشیار و کارآمد در طول روز به پروتئین نیاز داریم. آنتونیا همچنین ویتامین‏های گروه B را در صبح برای حفظ انرژی واقعی در طول روز توصیه می‌کند. اسفناج، لوبیا، حبوبات، نان سبوس‌دار، تخم مرغ، شیر و سبزیجات سبز برگ همه منابع خوبی از این ویتامین هستند و پیشنهاد می‌شود صبحانه شامل اسفناج و سبزیجات، تخم‌مرغ‌های خردشده، نان سبوس‌دار، شیر و حبوبات است. وی گفت: ویتامین‌های گروه B به‌طور مداوم برای تأمین انرژی مغز و بدن ما استفاده می‌شوند و در تلاش‌اند مواد مغذی را به سوخت قابل‌استفاده تبدیل كنند تا فرد بتواند انرژی خود را حفظ کند. ویتامین‏های گروه B در وعده غذایی ما بسیار ارزشمند هستند؛ بنابراین خوردن صبحانه در اول صبح که حاوی ویتامین B باشد شما را در حفظ انرژی در طول روز کمک می‌کند.

صبحانه و حفظ انرژی

استرس خود را  برای حفظ انرژی کاهش دهید

حفظ انرژی در طول روز به میزان استرسی که در این مدت به شما وارد می‌شود رابطه مستقیم دارد. اگر استرس شما در طول روز زیاد باشد بی شک زودتر خسته می‌شوید برای کاهش استرس می‌توانید مدیتیشن انجام دهید و این عمل باعث افزایش آرامش و همچنین انرژی شما می‌شود. تایم‌های کوتاه و کوچک مدیتیشن در طول روز می‌تواند به شما در حفظ انرژی خود کمک کند.

لازم نیست هر بار که احساس استرس می‌کنید، 20 دقیقه کامل به مراقبه اختصاص دهید. این روند می‌تواند به آسانی و تنها در 3 دقیقه انجام شود. کافی است شما چشم خود را ببندید و به تنفس و احساسات جسمی توجه کنید. این می‌تواند به تغییر مسیر افکار خود به گذشته کمک کند و افکار استرس‌زا را که انرژی شما را هدر می‌دهد، از بین ببرد.

کاهش استرس  و حفظ انرژی

 ورزش کنید

یک مطالعه توسط دانشگاه جورجیا شواهد قاطع نشان داد كه ورزش منظم نقش مهمی در حفظ انرژی و کاهش خستگی تأثیر مثبتی دارد؛ بنابراین وقتی فکر می‌کنید که انرژی لازم برای انجام کارهای خود را ندارید یا کسل هستید، شاید بهتر باشد برای یک پیاده‌روی سریع به بیرون رفته یا برای شنا به استخر بروید. علاوه بر این وزارت بهداشت استرالیا اظهار می‌دارد که ورزش تقریباً خواب خوب را تضمین می‌کند و سلول‌های شما انرژی بیشتری را برای سوزاندن کالری و اکسیژن‌رسانی حفظ و ذخیره می‌کنند. ورزش همچنین باعث آزاد شدن هورمون‏های استرس اپی نفرین و نوراپی نفرین در بدن به مقدار متوسط می‌شود تا به شما در احساس انرژی بیشتری کمک کند. پس بهتر است روزتان را با یک پیاده‌روی سری، یوگا ملایم یا دوچرخه سواری شروع کنید.

ورزش و حفظ انرژی

از کافئین خودداری و از آب‌رسانی استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد خوردن کافئین اثر منفی در حفظ انرژی روزانه بدن ما دارد. اگرچه بسیاری از ما از چای یا قهوه را در تمام وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنیم، اما این نوشیدنی‌ها پس از چند ساعت می‌توانند باعث کاهش سطح انرژی در بدن شوند. اگر خیلی دیر وقت و در آخر شب خورد شده باشند، می‌توانند در خواب ما اختلال ایجاد کنند. حال به جای قهوه و چای، آب یا چای‌های گیاهی گزینه بهتری هستند و به ما کمک می‌کنند تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود. بدن ما از حدود 70٪ آب تشکیل شده است و نقش آن در ارتباطات سلولی، عملکرد عضلات و حفظ تعادل متابولیک بدن بسیار حیاتی است. به شکلی که حتی دهیدراسیون خفیف هوشیاری ما را مختل می‌کند و باعث می‌شود احساس خستگی، اضطراب و تحریک پذیری داشته باشیم.

در طول روز آب بنوشید. کمبود آب بدن می‌تواند احساس تنش و تحریک پذیری را در شما ایجاد کند، بنابراین از مصرف آب غافل نشوید. سعی کنید در طول روز یک لیوان آب همراه با وعده‌های غذایی بنوشید و همواره بدن خود را هیدراته نگه دارید. همیشه یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید و به طور دوره‌ای یک جرعه آب بخورید.

حفظ انرژی  با خودداری از کافئین و آب‌رسانی بدن

بهتر بخوابید

خواب کافی در حفظ انرژی در طول روز بسیار تأثیرگذار است. احساس خستگی مداوم ممکن است به معنای این باشد که ما خواب موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنیم. کمبود خواب باعث تولید هورمون استرس، یعنی کورتیزول می‌شود. افزایش سطح کورتیزول اثر هورمون‌های شادی‌آور را در بدن ما خنثی می‌کند و به کاهش سطح انرژی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که نوشیدن الکل یا خوردن غذاهای قندی قبل از خواب می‌تواند خواب ما را مختل کند. میزان خواب ما تا حد زیادی به و به سن ما و برخی عوامل دیگر بستگی دارد. با این حال، به طور متوسط، بزرگ‌سالان باید حدود 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند تا احساس طراوت کنند.

تاثیر خواب بر حفظ انرژی