مقالات

اهمیت وعده غذایی صبحانه

صبحانه مزایای بسیاری برای سلامتی و رفاه ما به همراه دارد، خوردن غذا در وعده صبحگاهی بعد از خواب شبانه سوخت بدن و مغز را تأمین می‌کند. این همان نقطه‌‌ای است که انرژی روزانه ما از آن سرچشمه می‌گیرد! در صورت عدم خوردن صبحانه شما به طور قابل توجهی خالی از انرژی هستید، همانند یک اتومبیل بدون بنزین که توان روشن شدن و راه رفتن را ندارد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند این وعدهغذایی باید ظرف دو ساعت بعد از خواب شبانه میل شود. یک وعده صبحانه سالم باید حدود ۲۰-۲۵٪ کالری مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. به غیر از که این وعده غذایی در تامین انرژی روزانه ما نقش دارد، غذاهای که صبح خورده می شوند یابد منبع خوبی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B و همچنین پروتئین و فیبر باشند. بدن به این مواد مغذی اساسی احتیاج دارد و تحقیقات نشان می‌دهد اگر این موارد را در وعده صبحانه از دست داده شود، بعداً در طول روز به احتمال کمتری جبران می‌شوند. میوه و سبزیجات منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، بنابراین سعی کنید بخشی از این مواد غذایی را در  این وعده غذایی خود بگنجانید.

صبحانه می‌تواند در جلوگیری از چاقی نیز مفید باشد، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبح غذا می‌خورند کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند و احتمالاً در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند در محدوده وزن ایده آل قرار دارند. افرادی که‌‌ایم وعده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند به خوردن غذاهای پر قند و چرب میل بیشتری دارند و همین عامل سبب افزایش وزن انان می‌شود.

صبحانه امکان یک موقعیت عالی را برای خوردن غذا در کنار خانواده ایجاد می‌کند. ایجاد عادت خوردن وعده غذایی صبحگاهی صبحانه مناسب در دوران کودکی و حفظ آنها در دوران نوجوانی ممکن است عامل مهمی در کاهش شیوع عادت حذف صبحانه و عادات غذایی نامناسب در تمام طول عمر فرد باشد باشد.

صبحانه و عملکرد مغز

صبحانه سطح گلوکز و کربوهیدرات‌های اساسی لازم برای عملکرد مغز را تامین می‌کند. بسیاری از صبحانه‌ها با در اختیار قرار دادن انرژی لازم برای بدن و مغز نشان داده‌‌اند که چگونه خوردن این وعده غذایی می‌تواند حافظه و سطح تمرکز را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند باعث شادابی و خوشحالی ما شود زیرا می‌تواند روحیه و سطح استرس را کاهش دهد. در مطالعات انجام شده در بین کودکان،  خوردن وعده غذایی صبحگاهی می‌تواند پیشرفت و عملکرد را آنان را بهبود بخشد و با نمرات بهبود یافته مرتبط باشد. دقیقاً مانند هر اندام دیگری در بدن، مغز برای کار در بهترین حالت به انرژی نیاز دارد و این وعده مهم در تامین انرژی نقش بسزایی دارد.